منبع کویل دار منبع کویل دار .

منبع کویل دار

منبع کویل دار

منبع کویل دار چیست؟

منابع کویل دار مخازنی فلزی تحت فشار می باشند که برای گرم کردن آب مصرفی در موتورخانه های اماکنی مانند آپارتمان، مجتمع تجاری، ورزشی  و سایر مصارف سبک و نیمه سنگین استفاده می گردند.بدنه  منبع کویلی  از جنس ورق فولادی با روکش گالوانیزه گرم بوده که ضخامت آن نیز بسته به نوع طراحی و نوع مصرف و درخواست خریدار از 3 میلی متر تا 16 میلی متر متغیر می باشد. در بالا و پایین منبع دو عدد عدسی محدب وجود دارد که به بدنه اصلی منبع جوش می شوند.

منبع کویل دار:

منبع کویل دار متداول ترین و بهینه‌ ترین روش برای تولید آبگرم بهداشتی مصرفی و ذخیره آن می‌ باشد. در مخزن کویل دار آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ، داخل یک کویل حرارتی که معمولا از چند شاخه لوله رفت و برگشتی از جنس مس می ‌باشد گردش نموده و پس از تبادل حرارت با دیوار لوله مسی، از کویل خارج می ‌گردد.

هزینه تعمیر و نگهداری:

به طور کلی هزینه تعمیر و نگهداری منبع کویل دار بیشتر از منبع دوجداره است. تنها مشکل ایجاد شده برای منبع دوجداره خوردگی و پوسیدگی است که باید به موقع تعویض گردد. اما منبع کویل دار نیازمند اسیدشویی، تعویض کویل و تعویض مخزن است. این تعمیر ممکن است در منابع ایستاده بیشتر باشد و پمپ نیز نیازمند تعویض باشد.

ظرفیت منبع کویل دار:

ظرفیت منبع کویل دار از 300 لیتر تا 6000 لیتر متغیر بوده و بسته  به نیاز خریدار بر اساس آیین نامه ها و استاندارد های موجود طراحی و تولید می گردد. ضمنا لازم به ذکر است ظرفیت های بالاتر از 6000 لیتر نیز قابل تولید بوده و نیاز به طراحی دارند.

سوراخ شدن منبع دوجداره:

معمول ترین ایرادی که در منابع دو جداره مشاهده میشود، سوراخ شدن منبع دو جداره است که به دلایل متعددی صورت میگیرد. معمولا منابع دو جداره بعد از مدتی، به علت اینکه آب شهر که یک آب تازه است در آن جریان دارد، با آب واکنش داده و در اثر این امر، خوردگی به وجود آمده و سوراخ می شوند.

شایع ترین محل سوراخ شدن منبع دو جداره در قسمت عدسی ها. در صورتی که منبع دو جداره از این نقطه سوراخ شده باشد، میتوان با جوشکاری تا مدتی از آن استفاده کرد. ولی این نشانه ای بر این پدیده است که عمر منبع دو جداره به پایان رسیده است و باید یک منبع جدید را در فرصت مناسب جایگزین قبلی کرد.

در برخی حالات که منبع از داخل سوراخ می شود هیچ نوع درمان یا تعمیر موقتی برای آن وجود نخواد داشت و معمولا منبع دو جداره باید حتما عوض شود. وقتی جداره داخلی سوراخ می شود، آب از منبع انبساط موجود در پشت بام سر ریز می کند. و دلیل آن این است که آب شهر وارد سیستم آب در گردش دیگ ها یا چیلرها شده است.

آب گرم کن غیر مستقیم (منبع دوجداره):

به جز آب گرم کن های کویلی یه نوع آب گرم کن غیر مستقیم دیگر وجود دارد که به منبع دوجداره معروف می باشند. در این آب گرم کن ها آب گرم کننده یا بخار در جدار خارجی گردش و آب موجود در داخل جدار را برای مصرف گرم می کند .

گرمای تبادل شده از رابطه زیر به دست می آید.                                              

 ( Q=UF(t2-t1

Q:مقدار حرارت تبادل شده بر حسب کیلو کالری در ساعت

F:سطح مشترک دو جدار بر حسب متر مربع یا فوت مربع

U:ضریبی که به جنس و ضخامت فلز آب گرم کن بستگی دارد بر حسب کیلوکالری بر ساعت متر مربع درجه سانتیگراد یا بی تی یو بر ساعت فوت مربع درجه فارنهایت آب گرم کن های نفتی و گازی آب گرم کن های نفتی و گازی به صورت زیر تقسیم بندی می شوند.

مکانیزم کار منبع کویل دار:

در داخل منبع کویل دار از یک سری کویل از جنس مسی یا استیل یا گالوانیزه بسته به طراحی انجام گرفته، استفاده شده است که عموما از کویل های U شکل، مارپیچ، حلزونی بهره برده می شود. این کویل ها وظیفه انتقال حرارت بین دو سیال گرم شونده و گرم کننده را بر عهده دارند.

سیال گرم کننده عموما در دستگاه هایی مثل بویلر آبگرم یا هر وسیله موجود در موتورخانه گرم شده به سمت  منبع کویل دار  حرکت میکند و وارد کویل ها می شود. طی انتقال حرارت انجام گرفته آب سرد موجود در منبع ، افزایش دما پیدا کرده و پس از رسیدن به دمای مورد نیاز سیستم، به سمت واحد های مصرفی حرکت  میکند.

در سیستم منبع کویل دار در یک واحد مصرفی، بهتر است  از پمپ سیرکولاتور برای جریان بهتر آب و همچنین برگشت آب گرم مصرف نشده به داخل منبع کویل دار ، استفاده نمود. بهره بردن از پمپ  سیرکولاتور در بهینه سازی سیستم و همچنین راندمان کاری سیستم تاثیر بسزایی دارد.

ذخیره سازی آب در منبع کویل دار:

آبی که در منبع کویل دار گرم می شود با دمایی معادل 50 الی 60 درجه سانتی گراد به مصرف کننده می رسد که اگر مقدار درجه حرارت آب ذخیره شده در داخل منبع از 50 درجه پایین تر باشد باعث ایجاد ایجاد باکتری به نام لژیونلا می شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۳۱:۴۰ توسط:منبع کویل دار موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده