منبع كويل دار منبع كويل دار .

منبع كويل دار

منبع كويل دار

منبع كويل دار چيست؟

منابع كويل دار مخازني فلزي تحت فشار مي باشند كه براي گرم كردن آب مصرفي در موتورخانه هاي اماكني مانند آپارتمان، مجتمع تجاري، ورزشي  و ساير مصارف سبك و نيمه سنگين استفاده مي گردند.بدنه  منبع كويلي  از جنس ورق فولادي با روكش گالوانيزه گرم بوده كه ضخامت آن نيز بسته به نوع طراحي و نوع مصرف و درخواست خريدار از 3 ميلي متر تا 16 ميلي متر متغير مي باشد. در بالا و پايين منبع دو عدد عدسي محدب وجود دارد كه به بدنه اصلي منبع جوش مي شوند.

منبع كويل دار:

منبع كويل دار متداول ترين و بهينه‌ ترين روش براي توليد آبگرم بهداشتي مصرفي و ذخيره آن مي‌ باشد. در مخزن كويل دار آب داغ يا بخار تهيه شده توسط ديگ، داخل يك كويل حرارتي كه معمولا از چند شاخه لوله رفت و برگشتي از جنس مس مي ‌باشد گردش نموده و پس از تبادل حرارت با ديوار لوله مسي، از كويل خارج مي ‌گردد.

هزينه تعمير و نگهداري:

به طور كلي هزينه تعمير و نگهداري منبع كويل دار بيشتر از منبع دوجداره است. تنها مشكل ايجاد شده براي منبع دوجداره خوردگي و پوسيدگي است كه بايد به موقع تعويض گردد. اما منبع كويل دار نيازمند اسيدشويي، تعويض كويل و تعويض مخزن است. اين تعمير ممكن است در منابع ايستاده بيشتر باشد و پمپ نيز نيازمند تعويض باشد.

ظرفيت منبع كويل دار:

ظرفيت منبع كويل دار از 300 ليتر تا 6000 ليتر متغير بوده و بسته  به نياز خريدار بر اساس آيين نامه ها و استاندارد هاي موجود طراحي و توليد مي گردد. ضمنا لازم به ذكر است ظرفيت هاي بالاتر از 6000 ليتر نيز قابل توليد بوده و نياز به طراحي دارند.

سوراخ شدن منبع دوجداره:

معمول ترين ايرادي كه در منابع دو جداره مشاهده ميشود، سوراخ شدن منبع دو جداره است كه به دلايل متعددي صورت ميگيرد. معمولا منابع دو جداره بعد از مدتي، به علت اينكه آب شهر كه يك آب تازه است در آن جريان دارد، با آب واكنش داده و در اثر اين امر، خوردگي به وجود آمده و سوراخ مي شوند.

شايع ترين محل سوراخ شدن منبع دو جداره در قسمت عدسي ها. در صورتي كه منبع دو جداره از اين نقطه سوراخ شده باشد، ميتوان با جوشكاري تا مدتي از آن استفاده كرد. ولي اين نشانه اي بر اين پديده است كه عمر منبع دو جداره به پايان رسيده است و بايد يك منبع جديد را در فرصت مناسب جايگزين قبلي كرد.

در برخي حالات كه منبع از داخل سوراخ مي شود هيچ نوع درمان يا تعمير موقتي براي آن وجود نخواد داشت و معمولا منبع دو جداره بايد حتما عوض شود. وقتي جداره داخلي سوراخ مي شود، آب از منبع انبساط موجود در پشت بام سر ريز مي كند. و دليل آن اين است كه آب شهر وارد سيستم آب در گردش ديگ ها يا چيلرها شده است.

آب گرم كن غير مستقيم (منبع دوجداره):

به جز آب گرم كن هاي كويلي يه نوع آب گرم كن غير مستقيم ديگر وجود دارد كه به منبع دوجداره معروف مي باشند. در اين آب گرم كن ها آب گرم كننده يا بخار در جدار خارجي گردش و آب موجود در داخل جدار را براي مصرف گرم مي كند .

گرماي تبادل شده از رابطه زير به دست مي آيد.                                              

 ( Q=UF(t2-t1

Q:مقدار حرارت تبادل شده بر حسب كيلو كالري در ساعت

F:سطح مشترك دو جدار بر حسب متر مربع يا فوت مربع

U:ضريبي كه به جنس و ضخامت فلز آب گرم كن بستگي دارد بر حسب كيلوكالري بر ساعت متر مربع درجه سانتيگراد يا بي تي يو بر ساعت فوت مربع درجه فارنهايت آب گرم كن هاي نفتي و گازي آب گرم كن هاي نفتي و گازي به صورت زير تقسيم بندي مي شوند.

مكانيزم كار منبع كويل دار:

در داخل منبع كويل دار از يك سري كويل از جنس مسي يا استيل يا گالوانيزه بسته به طراحي انجام گرفته، استفاده شده است كه عموما از كويل هاي U شكل، مارپيچ، حلزوني بهره برده مي شود. اين كويل ها وظيفه انتقال حرارت بين دو سيال گرم شونده و گرم كننده را بر عهده دارند.

سيال گرم كننده عموما در دستگاه هايي مثل بويلر آبگرم يا هر وسيله موجود در موتورخانه گرم شده به سمت  منبع كويل دار  حركت ميكند و وارد كويل ها مي شود. طي انتقال حرارت انجام گرفته آب سرد موجود در منبع ، افزايش دما پيدا كرده و پس از رسيدن به دماي مورد نياز سيستم، به سمت واحد هاي مصرفي حركت  ميكند.

در سيستم منبع كويل دار در يك واحد مصرفي، بهتر است  از پمپ سيركولاتور براي جريان بهتر آب و همچنين برگشت آب گرم مصرف نشده به داخل منبع كويل دار ، استفاده نمود. بهره بردن از پمپ  سيركولاتور در بهينه سازي سيستم و همچنين راندمان كاري سيستم تاثير بسزايي دارد.

ذخيره سازي آب در منبع كويل دار:

آبي كه در منبع كويل دار گرم مي شود با دمايي معادل 50 الي 60 درجه سانتي گراد به مصرف كننده مي رسد كه اگر مقدار درجه حرارت آب ذخيره شده در داخل منبع از 50 درجه پايين تر باشد باعث ايجاد ايجاد باكتري به نام لژيونلا مي شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۳۱:۴۰ توسط:منبع كويل دار موضوع: نظرات (0)